Coolit: een cool en duurzaam concept
“Binnen onze opleiding staat het derde jaar in het teken van het oprichten van een eigen onderneming. Na verschillende brainstormsessies lagen er veel ideeën op tafel. Toen één van ons zijn dopper op tafel zette, kwamen we op het idee iets nét zo simpels en praktisch te ontwikkelen, maar dan gericht op het voorkomen van voedselverspilling,” vertelt Sanne.
“Het idee voor een lunchbox ontstond doordat we merken dat lunch toch nog vaak weggegooid wordt. Scholieren en studenten zoals wijzelf hebben een continue rooster en lunchen daarom vaak op school. Maar als die lunch al de hele dag in onze tas zit, is die op een warme dag niet altijd even lekker meer. Veel scholieren en studenten gooien daarom regelmatig hun boterhammen weg om iets vers te halen in de kantine of supermarkt. Hartstikke zonde natuurlijk. Daarom bedachten wij een duurzame, gekoelde lunchbox.”
Van concept naar product
In de eerste instantie wilden Sanne, Tim, Zoë en Rick, de groep studenten achter Coolit, de lunchbox zelf gaan produceren. De opstartkosten, zoals bijvoorbeeld voor een matrijs (gietvorm), vielen echter niet mee. Daarom hebben ze ervoor gekozen de onderdelen in te kopen en te assembleren. Zodoende worden de lunchboxen ingekocht en gegraveerd door een partij, de stof, het elastiek en de emblemen ingekocht en door een kennis in elkaar gezet en worden de gelpacks die in de lunchbox zitten bij Coolpack aangeschaft.
“Er is een uitgebreide zoektocht vooraf gegaan aan het inkopen van gelpacks bij Coolpack. Zo hebben we initieel getest met harde koelelementen, maar met een gemiddelde dikte van 6 cm per lunchbox bleef hierin te weinig ruimte voor de lunch over. Gelpacks bleken dus een geschiktere oplossing. Coolpack was één van de weinige leveranciers die gelpacks met passende afmetingen en een passend gewicht uit voorraad kon leveren. Bovendien was een harde eis dat de gelpacks voedselveilig en non toxic zijn. Ook hier voldoen de gelpacks van Coolpack aan,” legt Sanne uit.
De toekomst van Coolit
Na uitgebreid testen was het zover: Coolit was een feit. In maart begonnen de verkopen via de webshop. En het gaat goed met de start-up, want waar eerst vooral vrienden en kennissen de lunchbox kochten, zien Sanne, Tim, Zoë en Rick dat ook steeds meer onbekenden de webshop weten te vinden!
Wat de toekomst van de start-up is, is nog onduidelijk. “Omdat we als studentenbedrijf gestart zijn, hebben we geen KVK-inschrijving. Eind juni moeten we een keuze maken: of liquideren, of doorstarten,” vertelt Sanne. “Of we doorzetten hangt van een aantal factoren af, die we nu nog druk aan het onderzoeken zijn.”
Het team van Coolpack wenst Sanne, Tim, Zoë en Rick in ieder geval heel veel succes!