Extremere temperatuurwisselingen, meer duurzame oplossingen en de groei van farma en e-commerce: enkele van de drijvers en ontwikkelingen in de cold chain branche. Arno Zomer, Commercieel Manager van Coolpack, neemt ons mee in opvallende veranderingen in de markt en kijkt vooruit.
Arno blikt terug op 2022: een bewogen jaar voor de cold chain markt
Nu het nieuwe jaar van start is, kunnen we terugkijken op een heel interessante periode voor de cold chain markt vorig jaar. Want ontwikkelingen in de maatschappij dreven veranderingen in de markt van gekoeld en geconditioneerd verzenden en opslaan.
- Droogijs schaarste. Allereerst hadden de stijgende prijzen en grote tekorten aan droogijs de nodige impact op de sector: doordat kunstmestleveranciers een deel van de operatie moesten staken door torenhoge gasprijzen, ontstond er een tekort aan koolstofdioxide, de grondstof van droogijs. Bedrijven als Picnic staakten diepvriestransport en gingen op zoek naar een meer stabiel en betrouwbaar vriesmiddel.
- Groei farmacie. Een andere ontwikkeling die de cold chain markt beïnvloedt is de nog steeds toenemende vergrijzing. Ter illustratie: in 1990 was een kleine 13% van de bevolking in Nederland 65+, nu is dit ruim 20%. En de verwachting is dat dit tot 2040 nog verder zal toenemen. Daarmee neemt ook de zorgvraag en het gebruik van medicatie toe. Innovaties in de farmaceutische sector zorgen dat ervoor steeds meer ziektebeelden een medicijn is, maar ook deze medicijnen moeten voor kwaliteitsbehoud onder specifieke condities worden opgeslagen en vervoerd.
- Leveranciers dichtbij huis. Ten derde merken we hier toenemende aanvragen dichtbij huis: bedrijven zijn door tijdelijke blokkades van handelsroutes zoals het Suezkanaal gewezen op de risico’s van lange overzeese transporten. Containerprijzen die door het dak gaan en schepen die stil komen te liggen spelen regelmatig op. Maar ook de groei van het maatschappelijke bewustzijn van de uitputting van de aarde zorgen ervoor dat bedrijven duurzamere keuzes maken en leveranciers dichterbij huis zoeken.
- Veranderend klimaat. In de komende eeuw krijgen we te maken met hogere temperaturen en een hogere spreiding. Hittegolven zullen vaker voorkomen en zijn extremer geworden. Door veranderende weersomstandigheden, neemt de vraag naar hulpmiddelen om een goede en stabiele temperatuur onderweg te bewerkstelligen toe.
- Groei e-commerce. Het plaatsen van online bestellingen was al in opkomst, maar is sinds de coronapandemie in een stroomversnelling gekomen. In vele sectoren werd online bestellen en direct bij de consument thuisbezorgen ineens heel gewoon, waardoor bij bederfelijke goederen de vraag naar optimale verzendverpakkingen toenam. Met ons samenwerkingsplatform Food e-Commerce helpen we horecaondernemers en foodproducenten om online en offline te groeien.
Veranderende klantvraag
Mijn team en ik merken de gevolgen van bovengenoemde ontwikkelingen duidelijk. Klanten en geïnteresseerden stellen nieuwe vragen of leggen meer nadruk op bepaalde vragen dan voorheen. Ten eerste merken we dat klanten steeds vaker naar een complete, gevalideerde oplossing op zoek zijn. Een totaaloplossing die al getest is voor hun toepassing. Door onze tientallen jaren ervaring hebben we bijna iedere vraag al eens eerder gehad of hebben we al vergelijkbare klanten die een specifieke oplossing gebruiken. Van het verzenden van pallets chocolade tot het vervoeren van medicijnen volgens de GDP richtsnoeren. Deze bewijslast en onze ervaring zorgen ervoor dat we goed advies kunnen uitbrengen.
Ook kiezen klanten graag voor een kleine hoeveelheid betrouwbare leveranciers. Dit levert bestelgemak en inkoopvoordelen op.
Daarnaast merken we dat klanten ons steeds meer vragen naar duurzame oplossingen. Dat doet mij goed, want dit is een belangrijke drijfveer om ons hierin, samen met de klanten, verder te ontwikkelen. Zo nemen we grondstoffen die we gebruiken onder de loep, zijn we bezig de levenscyclus van onze producten transparant in kaart te brengen en verduurzamen we ons pand en productiefaciliteit steeds verder. Het is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt en intrinsiek bij ons team leeft. Ook ons moederbedrijf Bunzl besteedt hier veel aandacht aan, onder andere met het Believe MVO-beleid.
De veranderende klantvraag wordt in sommige gevallen ook gedreven door verschillen in de geldende wetgeving per land. Zo moet een klant in Frankrijk versproducten altijd gekoeld verzenden – los van de weersomstandigheden en hebben we onze receptuur aangepast voor een klant in Israël wegens beperkingen in materiaalgebruik.
Nieuwe kansen en innovaties
Die veranderende klantvraag zorgt voor een nauwere samenwerking met onze partners. Denk bijvoorbeeld aan uitgebreidere mogelijkheden op gebied van Phase Change Material (PCM). PCM is in essentie niet iets nieuws: er worden al heel lang PCM-oplossingen gebruikt om een stabiele en juiste temperatuur te waarborgen. Echter wordt de kwaliteit van PCM door productinnovaties steeds beter en is de temperatuurrange waarvoor we PCM-oplossingen aanbieden enorm toegenomen. Waar eerst de nadruk lag op koel-, vries- en temperatuurelementen van pakweg –20 °C tot +20 °C, bieden we nu oplossingen van -65 °C tot +89 °C aan!
Deze bieden we in zowel vormvaste als flexibele elementen aan. Door de vormvaste koelflessen te bewerken is de dichtheid van de fles hoger waardoor de PCM-gel niet kan migreren. Voor de flexibele, disposable PCM-oplossingen kiezen we voor een folie met hogere dichtheid dan onze reguliere gelpacks, ook omdat de PCM-gel dan niet door het materiaal naar buiten dringt.
Het toepassingsgebied van temperatuurelementen wordt ook steeds breder: onze klantengroep beperkt zich lang niet meer alleen tot de food en farma sector. Binnen installatie, opslag, logistiek en de levende organismen branche worden in toenemende mate PCM-oplossingen ingezet, zowel in de disposable als herbruikbare vorm. Denk aan het voorbeeld van coldrooms, waar dankzij onze oplossingen hoge energie- en kostenbesparingen worden behaald.
Vragen over duurzaamheid dwingen ons kritisch te blijven: bij Coolpack doen we er alles aan niet op aannames terug te vallen en echt goed te onderzoeken welk materiaal voor een specifieke toepassing het meest duurzaam is als je naar het totaalplaatje kijkt. Misschien klinkt een bepaald materiaal enorm milieubewust, maar moet het de halve wereld over om bij onze productiefaciliteit te komen of zijn de mogelijkheden voor een goede afvalverwerking door de eindgebruiker beperkt. Zo is het tempex waarvan onze EPS dozen gemaakt zijn van geweldig recyclebaar materiaal, alleen moet het hiervoor wel in de juiste afvalstroom terechtkomen. De EcoCoolBox en EcoFreezeBox die we introduceerden zijn volledig van papier en kunnen na gebruik bijna overal gemakkelijk gerecycled worden bij het oud papier.
Gelukkig is de markt enorm in beweging en kan er steeds meer wel dan niet. Het is aan ons om binnen de gestelde kwaliteitseisen de meest duurzame oplossingen aan te bieden.
2023 en verder
Ook het komende jaar beloofd interessant te worden. Met klanten in steeds meer verschillende sectoren breiden we onze kennis en ervaring verder uit. Ons steeds bredere aanbod aan PCM-oplossingen van geweldige kwaliteit helpt klanten aan stabiele temperatuuroplossingen en hoge energiebesparingen. We werken samen met onze partners en ons Britse zusterbedrijf Hydropac, waardoor we ook in continentaal Europa de innovatieve diepvriesgelpacks EasiFreeze (-16°C) en HydroFreeze+ (-21°C) kunnen introduceren. Gevalideerde totaaloplossingen zorgen in de farmacie en foodsector voor maximaal kwaliteitsbehoud. En nieuwe toepassingen van materialen stellen ons in staat ons assortiment steeds verder te verduurzamen.
Ik ben ervan overtuigd dat we ook in dit nieuwe jaar weer vele klanten kunnen helpen met oplossingen om een goede, betrouwbare cold chain te waarborgen!
Op de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in de cold chain markt en bij Coolpack? Volg ons dan op LinkedIn en Instagram en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! Weet ons team te vinden met al jouw vragen: binnen een werkdag mag je op een reactie op jouw aanvraag rekenen.